Engelengeduld

Toen dochterlief begin dit schooljaar naar het eerste leerjaar ging, had ze een échte boekentas nodig. Maar zoals vaak bij moeder en dochter, kwamen we niet overeen in het ruime assortiment aan boekentassen. En geen van beiden had zin om toe te geven... Zo moeder zo dochter zeker?!
Zo gingen we uiteindelijk samen naar de stoffenwinkel waar ze nepleer (owv waterdichtheid) mocht uitkiezen om nog gauw zelf een boekentas te maken. Gauw inderdaad, 3 dagen later begon de school al! Het was dus zeker al te laat om toch nog via internet één te bestellen.

Het werd nachtwerk om de boekentas tegen de 1e schooldag af te krijgen. Nu ja, wat je "af" kan noemen. Over de laatste stappen werd amper nog nagedacht, dus het ding was niet echt naar mijn goesting - zoals ik al wel eens eerder meldde.
1 week is ze ermee naar school gegaan. En dan enkele maanden met de oude boekentas van haar oudste nichtje. Ja het heeft even geduurd vooraleer ik het weer zag zitten om die boekentas aan te pakken. Maar dochterlief kwam intussen toch vaak vragen naar haar eigen boekentas. 

In de paasvakantie raapte ik al mijn moed bij elkaar en begon naden los te tornen, te knippen, te verstevigen en weer in elkaar te naaien. De 1e schooldag na de paasvakantie moet dochterlief wel het gelukkigste kind geweest zijn omdat de vakantie gedaan was, ze liep al pronkend met háár boekentas de speelplaats op. 



Waarom ik voor zoiets geen nepleer meer zou gebruiken?  Dat kan je dus niet verstevigen met eender welk opstrijkbaar product...  Op de voering streek ik decovill-light.  
Het geheel zou steviger geweest zijn met gewone decovill en het zou ook beter op de buitenstof gestreken worden.



Aan de zijkanten van het middenvak werd een koord genaaid om nadien het geheel in de boekentas vast te naaien.  Dat koord zorgde ervoor dat de buitenstof van de boekentas hier mooi rond plooide en dat het kon vastgenaaid worden met het ritsvoetje,  zoals een paspellint.
Zo was de boekentas ook extra verstevigd om te blijven rechtstaan.



Nepleer & decovill-light: Pauli
Voering: katoen van het Stoffenspektakel - overschot van de speelmat
Fournituren: Veritas
Rits voor de binnenzak: uit de grote verzameling ritsen van mijn schoonmoeder


Reacties