Warme kerstmuts

Er liggen al héél lang enkele bollen rode wol in mijn kast. Ik denk dat ze bij mijn mama ook al heel erg lang in de kast lagen. Zo van die oude wol is moeilijk in iets deftig te gebruiken... Het is zowiezo te weinig en wol bijkopen gaat niet meer maar het is ook enorm moeilijk om draad van dezelfde dikte te vinden. Vandaar dacht ik al enkele jaren dat ik van die rode wol maar eens een kerstmuts moest maken. Ik had zelfs al eens witte wol gekocht om de band te maken - voor zo'n speelse muts is het minder belangrijk dat die wol niet even dik is. 
Nu werd eindelijk de koe eens bij de horens gevat !




Doorgaans surf ik eerst nog wat op Pinterest, waarom het warm water opnieuw uitvinden??  Veel bruikbare info vond ik niet, maar met deze uitleg kon ik wel wat verder.

Wat ik daarvan maakte:

Boord van 9cm haken met rode wol - haaknaald 8, telkens 44 vasten  (52cm). 
Nadien telkens 4st minderen (verdeeld over de rij) en dit elke 4e rij.  Zo gaat dat schuin naar boven tot de punt.
Nadien haakte ik met een kleinere naald en dunnere wol een witte boord en haakte deze vast onder aan de muts.

Rode wol: uit de kast
Witte wol: restje van deze Schachenmayer - Baby Smiles - Lenja Soft


Reacties