Brood en shoppen

Oudejaarsavond vieren we de laatste jaren met een groepje feestvierders die blij zijn dat er babysitters bestaan.  Bij oudjaar zijn ze schaars,  maar we vinden ze lekker toch!  
Dit jaar waren we met 19 volwassenen en 1 zeer pas geboren baby'tje.  B&A zagen al dat volk over de vloer wel zitten,  lucky us!!  

Omdat A fan van het 1e uur is,  ging ik voor een home-made cadeau.
Ze is fan van retro en hun interieur heeft enkele oranje tinten.  Dat verklaart de keuze van de stofjes.  Omdat we gingen om te eten, en er vermoedelijk ook brood op tafel zou gezet worden,  werd een broodmandje zoals deze gekozen.





Patroon:  boek "Zo geknipt"

Het retro-stofje kwam ik tegen bij de zoektocht naar de stof van dit dekentje.  Tot daar dus mijn poging om de stoffenkast niet te laten uitpuilen;  er werd enkel bij gekocht.  Dat uitpuilen moest en zou toch eens onder handen genomen worden.  Hoe mooi ik het stofje dan ook vond,  ik weigerde het bij in de restjesbak te proppen.  Zo'n mooi stofje zou daar zowiezo niet in terecht mogen komen !

Zo kwam er dus een tweede cadeautje; de herbruikbare boodschappentas.  Iets wat iedereen tegenwoordig zou moeten bijhebben,  om het plastic-zakjes-verbruik te doen minderen.  Is dat dan niet ineens een goed voornemen voor het nieuwe jaar?



Via Google vond ik al snel 2 patronen voor de herbruikbare zak.  Bij het ene ging ik enkele maanden geleden al eens piepen bij het maken van de zak voor mijn 10-jarig nichtje.  Omdat die zak gevoerd moet worden, en omdat de resterende stof daar zeker niet voldoende voor zou zijn (en stof gaan bijkopen zou het uitpuilende-kast-probleem niet oplossen) leek me het andere gevonden patroon geschikter.  De maten werden wat aangepast naar de resterende stukken stof,  maar nog steeds met een minimum grootte van mijn haakzak.  Zo zou de zak ook kunnen gebruikt worden om dingen van A4-grootte mee te nemen.
Ook de losse handvaten van dit patroon leken me wel handiger.  Als ik ze wat langer kon maken,  kon de zak gemakkelijk aan de schouder gehangen worden en had mams A nog handen vrij voor de kindjes.  Maar helaas wou mijn resterende stof niet aan al die eisen voldoen;  de handvaten zijn dus net niet lang genoeg om aan de schouder te hangen.

Het opvouwen van de zak is niet moeilijk als je weet hoe.  Eloleo heeft dit ook uitgelegd bij haar patroontje.  
  1. Leg de zak met het kleine zakje naar onder
  2. Vouw de 2 zijkanten - inclusief de breedte van de handvaten - naar binnen
Zo krijg je een strook die even breed is als het kleine zakje



  3. Vouw de onderkant in 2x naar boven,  leg tussendoor de handvaten er ook nog ergens tussen (zo moet je ze er nadien niet in duwen)


  4. Vouw het geheel binnenste buiten in het voorzakje en klaar is kees!

Dan wordt meteen ook duidelijk waarom dat kleine voorzakje langs de binnenkant ook mooi moet afgewerkt worden.  Een dubbel lapje stof zou hier ook wel bij kunnen helpen.



Retro-katoen: Habiba
Oranje katoen: Pauli
Patroon broodmandje:  boek "Zo geknipt"
Patroon zak: Eloleo




Reacties